A 2017. évi székesfehérvári Rátz László matematikatanári vándorgyűlésen elhangzott előadás szerkesztett változata. Az Érintő 2017. szeptemberi számában megjelent első rész folytatása.
Mottó: „A legtöbb amit a tanár a diákjaiért tehet az, hogy észrevétlenül rávezeti egy-egy jó ötletre.” (Pólya György) A kérdéseket először mi tesszük fel, majd fokozatosan érjük el, hogy ezeket már a tanulók maguk fogalmazzák meg. Ha ezt következetesen csináljuk, akkor eljuthatunk ahhoz az örömteli helyzethez, hogy a tanítványaink olyan érdekes kérdéseket is fel tudnak tenni, ami nekünk nem is jutott eszünkbe.
A cikk első részében példákat hoztam néhány javasolt kérdésre, amit célszerű feltenni:
I. Lehet-e a feladatnak több, más eredménye is?
II. Lehet-e más módszerrel eredményre jutni? Melyik módszer a legalkalmasabb, melyik ragadja meg leginkább a feladat lényegét? Milyen más feladatokban vezethet eredményre a megoldásban alkalmazott módszer? Szükség volt-e a megoldáshoz minden feltételre? Lehet-e a problémát általánosítani?
A második részben további kérdésekre mutatok feladatokat:
III. Megfordítható-e az állítás?
IV. Hogyan változhat a feladat eredménye, vagy megoldási módszere, ha a feltételeket kissé módosítjuk?
V. Milyen alkalmazásai lehetnek a megoldott problémának?
III. Megfordítható-e az állítás?
Általános- és középiskolában sok olyan tétellel találkoznak a tanulók, amelyeknek a megfordítása is igaz, de az nem szerepel a tananyagban. Az alkalmazásnál viszont gyakori, hogy a bizonyított tétel helyett annak megfordítását használják fel. Feladatoknál pedig még gyakoribb, hogy a feladat szövege csak az egyik irányú állítás igazolására szólít fel.
Akár tételként, akár feladatként találkoznak tanítványaink Ha ..., akkor ... típusú állításokkal, célszerű megvizsgálni, hogy igaz-e az állítás megfordítása?
A következőkben néhány olyan, négyszögekre vonatkozó állítást vizsgálunk, amelyeket jobb osztályokban tételként szoktunk bizonyítani, illetve más csoportokban is előkerülhetnek feladatként, de megfordításuk általában nem szerepel a tananyagban. A tételek bizonyítását ismertnek tekintjük, itt csak a megfordításokkal foglakozunk.
III/1. feladat. Tudjuk, hogy a paralelogramma oldalainak négyzetösszege egyenlő az átlók négyzetösszegével. Igaz-e, hogy ha egy konvex négyszög oldalainak négyzetösszege egyenlő az átlók négyzetösszegével, akkor a négyszög paralelogramma?
Megoldás. A megfordítás is igaz. Ennek megmutatásához egy általánosabb tételt igazolunk:
Ha az  konvex négyszög
 konvex négyszög  és
 és  átlóinak felezőpontja
 átlóinak felezőpontja  és
 és  , akkor
, akkor 

1. bizonyítás.  A sík tetszőleges
A sík tetszőleges  pontjából az
 pontjából az  ,
,  ,
,  és
 és  pontokba mutató vektorok legyenek
 pontokba mutató vektorok legyenek   ,
,   ,
,   és
 és   .
.
Ekkor  -ból az
-ból az  és
 és  pontba mutató vektorok
 pontba mutató vektorok   és
 és   .
.
Így a fenti állítás

A műveleteket elvégezve a két oldal egyenlő.
2. bizonyítás. Helyezzük el a négyszöget koordináta-rendszerbe, és legyen   ,
,   ,
,   és
 és   . Ekkor
. Ekkor   és
 és   , továbbá
, továbbá   , ...
, ...
A megfelelő koordinátákat az igazolandó állításba írva láthatjuk, hogy a két oldal egyenlő.
Az igazolt tételből következik, hogy ha a négyszög oldalainak négyzetösszege egyenlő az átlók négyzetösszegével, akkor  , azaz a négyszög paralelogramma. Sőt az is, hogy ha a négyszög nem paralelogramma, akkor a négyszög oldalainak négyzetösszege nagyobb az átlók négyzetösszegénél.
, azaz a négyszög paralelogramma. Sőt az is, hogy ha a négyszög nem paralelogramma, akkor a négyszög oldalainak négyzetösszege nagyobb az átlók négyzetösszegénél.
III/2. feladat. Tudjuk, hogy húrnégyszögben a két átlón az átlódarabok szorzata egyenlő. Igaz-e, hogy ha egy konvex négyszögben a két átlón az átlódarabok szorzata egyenlő, akkor a négyszög húrnégyszög?
Megoldás.  A megfordítás is igaz.
A megfordítás is igaz.
Ha  , akkor
, akkor   .
.
Az  és
 és  háromszögek hasonlók, mert két oldaluk aránya egyenlő, és az oldalak által közbezárt szög mindkét háromszögben
 háromszögek hasonlók, mert két oldaluk aránya egyenlő, és az oldalak által közbezárt szög mindkét háromszögben  .
.
Ezért a megfelelő szögek is egyenlők:   .
.
Ha egy oldal a másik két csúcsból azonos szög alatt látszik, akkor a négyszög húrnégyszög.
III/3. feladat. Tudjuk, hogy húrnégyszögben az átlók szorzata egyenlő a szemközti oldalak szorzatának összegével. Igaz-e, hogy ha egy konvex négyszögben az átlók szorzata egyenlő a szemközti oldalak szorzatának összegével, akkor a négyszög húrnégyszög?
Megoldás.  A megfordítás is igaz. Ennek megmutatásához is egy általánosabb tételt igazolunk:
A megfordítás is igaz. Ennek megmutatásához is egy általánosabb tételt igazolunk:
Minden konvex négyszögben az átlók szorzata nem nagyobb a szemközti oldalak szorzatának összegénél. Egyenlőség akkor és csak akkor állhat fenn, ha a négyszög húrnégyszög.
Bizonyítás forgatva nyújtás segítségével. Alkalmazzuk az  háromszögre az
 háromszögre az   forgatva nyújtást. Ennél
 forgatva nyújtást. Ennél  képe
 képe  ,
,  képe
 képe  .
.
A   -szoros nyújtás miatt
-szoros nyújtás miatt   és
 és   . A forgatás miatt
. A forgatás miatt   és
 és   ,
, . Ezért
. Ezért   . Így a harmadik oldalak aránya is
. Így a harmadik oldalak aránya is   , azaz
, azaz   . A
. A  (esetleg elfajuló) háromszögben:
 (esetleg elfajuló) háromszögben:

Egyenlőség akkor és csak akkor állhat, ha  , azaz ha a négyszög húrnégyszög.
, azaz ha a négyszög húrnégyszög.
III/4. feladat. Tudjuk, hogy ha egy konvex négyszög átlói merőlegesek, akkor a szemközti oldalak négyzetösszege egyenlő. Igaz-e, hogy ha egy konvex négyszögben a szemközti oldalak négyzetösszege egyenlő, akkor a négyszög átlói merőlegesek?
Megoldás.  A megfordítás is igaz. Ezt indirekt módszerrel mutatjuk meg.
A megfordítás is igaz. Ezt indirekt módszerrel mutatjuk meg.
Tegyük fel, hogy az állítás nem igaz:   , de az átlók nem merőlegesek. Feltehetjük, hogy pl.
, de az átlók nem merőlegesek. Feltehetjük, hogy pl.   ,
,   .
.
Ekkor   ,
,   és
 és   ,
,   .
.
Ezekből   . Ez ellentmond annak, hogy
. Ez ellentmond annak, hogy  .
.
Megjegyzés. Vektorokkal vagy koordináta-rendszerben való elhelyezéssel megmutatható, hogy a tétel is és a megfordítása is (nem hurkolt) konkáv négyszögekben is igaz, sőt nem síkbeli négyszögekre is.

III/5. feladat. Tudjuk, hogy az  téglalap síkjának tetszőleges
 téglalap síkjának tetszőleges  pontjára
 pontjára   .
.
Igaz-e, hogy ha az  négyszög síkjának tetszőleges
 négyszög síkjának tetszőleges  pontjára
 pontjára   , akkor a négyszög téglalap?
, akkor a négyszög téglalap?
(Lásd KöMaL 2008. szept. B.4106. feladat.)
Megoldás. A megfordítás is igaz.
Vegyük fel a  pontot először a négyszög
 pontot először a négyszög  csúcsában, ekkor
 csúcsában, ekkor   .
.
Ha  , akkor
, akkor   , ezekből
, ezekből
Ugyanígy, ha  -t a másik átló végpontjaiban vesszük fel, akkor
-t a másik átló végpontjaiban vesszük fel, akkor
Az (1) és a (2) egyenlőséget összeadva, illetve kivonva, azt kapjuk, hogy  , illetve
, illetve  , tehát a négyszög paralelogramma.
, tehát a négyszög paralelogramma.
Vegyük fel ezután a  pontot a paralelogramma átlóinak metszéspontjában. Mivel az átlók felezik egymást, azt kapjuk, hogy pl.
 pontot a paralelogramma átlóinak metszéspontjában. Mivel az átlók felezik egymást, azt kapjuk, hogy pl.  , az átlók egyenlők, a négyszög valóban téglalap.
, az átlók egyenlők, a négyszög valóban téglalap.
Megjegyzés. Az eredeti állítás a tér tetszőleges  pontja esetén igaz, és így természetesen a megfordítás is igaz akkor is, ha
 pontja esetén igaz, és így természetesen a megfordítás is igaz akkor is, ha  a tér tetszőleges pontja.
 a tér tetszőleges pontja.
A következőkben a fenti öt tétel alkalmazására mutatunk feladatokat. Olyanokat is, amelyeknél a fenti tételek segíthettek emelt szintű érettségin és versenyeken is szép megoldások megtalálásában.
 III/6. feladat. Az
III/6. feladat. Az  egység sugarú
 egység sugarú  és a
 és a  egység sugarú
 egység sugarú  körök középpontjainak távolsága
 körök középpontjainak távolsága  egység. A
 egység. A  kör
 kör  átmérője és a
 átmérője és a  kör
 kör  átmérője
 átmérője  -ben metszi egymást. Mekkora az
-ben metszi egymást. Mekkora az  négyszög oldalainak négyzetösszege?
 négyszög oldalainak négyzetösszege?
Megoldás. A III/1. feladat megoldásában bizonyított tétel szerint

III/7. feladat. Az  konvex négyszög oldalegyeneseinek egyenlete rendre:
 konvex négyszög oldalegyeneseinek egyenlete rendre:  ,
,  ,
,  ,
,  .
.
a) Igazolja, hogy a négyszög átlói az  és az
 és az  tengelyre illeszkednek, továbbá hogy ennek a négyszögnek nincsen derékszöge!
 tengelyre illeszkednek, továbbá hogy ennek a négyszögnek nincsen derékszöge!
b) Bizonyítsa be, hogy ez a négyszög húrnégyszög! (A 2010. évi májusi emelt szintű érettségi 7. feladata.)
Megoldás. a) A megfelelő egyenletrendszerek megoldásával kiszámolhatjuk a csúcsok koordinátáit:
 a) A megfelelő egyenletrendszerek megoldásával kiszámolhatjuk a csúcsok koordinátáit:

Tehát a csúcsok valóban a tengelyekre illeszkednek.
Az oldalegyenesek irányvektorai:

Ezekből

ezért   . Hasonló módszerrel
. Hasonló módszerrel   .
.
A  és
 és  csúcsban találkozó oldalak irányvektorainak skalárszorzata sem 0, ezért nincs derékszög a négyszögben.
 csúcsban találkozó oldalak irányvektorainak skalárszorzata sem 0, ezért nincs derékszög a négyszögben.
b) Aki a fentiekből   kiszámolásával igazolta, hogy a négyszög húrnégyszög, az nem kapott pontot, mert a közelítő értékek nem bizonyítják az állítást.
 kiszámolásával igazolta, hogy a négyszög húrnégyszög, az nem kapott pontot, mert a közelítő értékek nem bizonyítják az állítást.
Ez a gondolatmenet akkor elfogadható, ha   és
 és   pontos értékéről állapítjuk meg, hogy egymásnak
 pontos értékéről állapítjuk meg, hogy egymásnak  -szeresei.
-szeresei.
Hasonlóan jó megoldás az is, ha pl. a  és
 és  hegyesszögek tangenseiről mutatjuk meg, hogy egyenlők.
 hegyesszögek tangenseiről mutatjuk meg, hogy egyenlők.
Sokkal egyszerűbben jutunk eredményre, ha a III/2. feladat állításának felhasználásával megmutatjuk, hogy   , és
, és   , azaz
, azaz   , ezért a négyszög húrnégyszög.
, ezért a négyszög húrnégyszög.
III/8. feladat Az  háromszög szabályos.
 háromszög szabályos.

Megoldás. A III/3. feladat megoldásában bizonyított tétel szerint húrnégyszögben a szemközti oldalak szorzatának összege egyenlő az átlók szorzatával, ha a négyszög nem húrnégyszög, akkor szemközti oldalak szorzatának összege nagyobb az átlók szorzatánál.
Ezért ha a szabályos háromszög oldala  , akkor
, akkor   , azaz
, azaz  .
.
A másik két ábrán viszont a  és
 és  négyszögek nem húrnégyszögek, ezért
 négyszögek nem húrnégyszögek, ezért   , azaz
, azaz  , illetve
, illetve   , azaz
, azaz  .
.
Megjegyzés. A feladatban a tanulók igen nagy százalékban a  ,
,  , illetve
, illetve  megoldást adták meg.
 megoldást adták meg.
III/9. feladat. Ha egy csuklós négyszög átlói valamely helyzetben merőlegesek, akkor minden helyzetben merőlegesek.
 
Megoldás. Ha az  négyszögben az átlók merőlegesek, akkor
 négyszögben az átlók merőlegesek, akkor   .
.
De ha   , akkor az
, akkor az  négyszögben az átlók merőlegesek, azaz minden helyzetben merőlegesek.
 négyszögben az átlók merőlegesek, azaz minden helyzetben merőlegesek.
III/10. feladat. Adott a síkban egy  kör és a körön belül egy
 kör és a körön belül egy  pont. Mi lesz az összes olyan
 pont. Mi lesz az összes olyan  téglalap
 téglalap  csúcsának mértani helye, amelyeknek
 csúcsának mértani helye, amelyeknek  és
 és  csúcsa illeszkedik a
 csúcsa illeszkedik a  körre?
 körre?
(Lásd KöMaL 2002. nov. B.3588. feladat.)
 Megoldás. Alkalmazzuk a III/5. feladatot úgy, hogy a
Megoldás. Alkalmazzuk a III/5. feladatot úgy, hogy a  pont a kör
 pont a kör  középpontja legyen:
 középpontja legyen:   .
.
Mivel  minden helyzetben a kör sugarával egyenlő, és
 minden helyzetben a kör sugarával egyenlő, és  is állandó, ezért
 is állandó, ezért  is állandó. Tehát a
 is állandó. Tehát a  pont mértani helye egy
 pont mértani helye egy  középpontú
 középpontú   sugarú
 sugarú  kör.
 kör.
Mivel  , ezért
, ezért  bármely helyzetében
 bármely helyzetében   .
.
A  kör minden
 kör minden  pontja hozzá tartozik a mértani helyhez, az
 pontja hozzá tartozik a mértani helyhez, az  szakasz Thalész-köre kimetszi a
 szakasz Thalész-köre kimetszi a  körön a megfelelő
 körön a megfelelő  és
 és  pontokat.
 pontokat.
Megjegyzés. Ha nem kötjük, ki, hogy  a
 a  kör belső pontja, akkor csak abban az esetben van megoldás, ha
 kör belső pontja, akkor csak abban az esetben van megoldás, ha   . Ha
. Ha   , akkor a keresett mértani hely az
, akkor a keresett mértani hely az  pont.
 pont.
Néhány további gyakorló feladat
III/11. feladat. a) Tudjuk, hogy egy rombusznak két szimmetriatengelye van, a két átlója. Igaz-e, hogy ha egy négyszög alakú ruhadarabról hajtogatással akarjuk eldönteni, hogy rombusz alakú-e, akkor ehhez legalább két hajtást kell végezni?
b) Tudjuk, hogy egy téglalapnak két szimmetriatengelye van. Igaz-e, hogy ha egy négyszög alakú ruhadarabról hajtogatással akarjuk eldönteni, hogy téglalap alakú-e, akkor ehhez legalább két hajtást kell végezni?
c) Tudjuk, hogy egy négyzetnek négy szimmetriatengelye van. Igaz-e, hogy ha egy négyszög alakú ruhadarabról hajtogatással akarjuk eldönteni, hogy négyzet alakú-e, akkor ehhez legalább négy hajtást kell végezni?
III/12. feladat. Az  konvex négyszög átlóinak metszéspontja
 konvex négyszög átlóinak metszéspontja  . Tudjuk, hogy ha
. Tudjuk, hogy ha   , akkor a
, akkor a  és
 és  háromszögek területe egyenlő. Igaz-e, hogy ha a
 háromszögek területe egyenlő. Igaz-e, hogy ha a  és
 és  háromszögek területe egyenlő, akkor
 háromszögek területe egyenlő, akkor   ?
?
III/13. feladat. Az  konvex négyszög
 konvex négyszög  oldalának felezőpontja
 oldalának felezőpontja  . Tudjuk, hogy ha
. Tudjuk, hogy ha   akkor az
 akkor az  háromszög területe fele a négyszög területének. Igaz-e, hogy ha az
 háromszög területe fele a négyszög területének. Igaz-e, hogy ha az  háromszög területe fele a négyszög területének, akkor
 háromszög területe fele a négyszög területének, akkor   ?
?
IV. Hogyan változik a feladat eredménye, megoldási módszere, ha kissé változtatunk a feltételeken?
Egy feladat teljesebb megértését szolgálja, ha megvizsgáljuk, hogyan változik az eredmény, esetleg a megoldási módszer, ha a feltételeket kissé megváltoztatjuk. Célszerű tanítványainkat rászoktatni arra, hogy elemezzék, módosítsák a feltételeket. Nemcsak azért, mert ezáltal világosabbá válik, hogy melyik feltételnek milyen szerepe van a feladatban, hanem azért is, mert ez az egyszerű elvárás jól fejleszti a kreativitást, és meglepő új problémákhoz vezethet.
A kétszemélyes matematikai játékok témaköréből mutatunk néhány példát arra, hogy a feltételek kisebb módosításával változatos feladatcsokrokat hozhatunk létre. Az első két feladat megoldását az olvasóra bízzuk, ill. megtalálhatók [6]-ban. Javasoljuk további módosítások elemzését. (Mindegyik feladatban a lehetséges lépéseket fogalmazzuk meg, de lépni kötelező, passzolni nem lehet.)
IV/1. feladat. a) Egy asztalon  kavics van. Ketten felváltva vesznek el kavicsokat. Egy lépésben
 kavics van. Ketten felváltva vesznek el kavicsokat. Egy lépésben  ,
,  vagy
 vagy  kavicsot. Az a játékos nyer, aki az utolsó kavicsot elveszi. Ki tud nyerni, Kezdő vagy Második?
 kavicsot. Az a játékos nyer, aki az utolsó kavicsot elveszi. Ki tud nyerni, Kezdő vagy Második?
Legyen az asztalon levő kavicsok száma  , az egy lépésben elvehető kavicsok száma
, az egy lépésben elvehető kavicsok száma   . Ki tud nyerni, ha
. Ki tud nyerni, ha
 b)  ,
,  ,
,
 c)  ,
,  ,
,
 d) Milyen  számpároknál tud Kezdő nyerni?
 számpároknál tud Kezdő nyerni?
e) Hogyan módosul a feladat a fenti esetekben, ha az veszít, aki az utolsó kavicsot elveszi?
 f*)  és
 és  esetén ki tud nyerni, ha az nyer, akinél a végén páros számú kavics lesz?
 esetén ki tud nyerni, ha az nyer, akinél a végén páros számú kavics lesz?
 g)  esetén ki tud nyerni, ha az elvehető kavicsok száma
 esetén ki tud nyerni, ha az elvehető kavicsok száma  vagy
 vagy  ? (Így nemcsak az nyer, aki az utolsó kavicsot elveszi, hanem az is, aki 1 kavicsot hagy az asztalon.)
? (Így nemcsak az nyer, aki az utolsó kavicsot elveszi, hanem az is, aki 1 kavicsot hagy az asztalon.)
 h*) Adott  esetén az elvehető kavicsok száma
 esetén az elvehető kavicsok száma  vagy
 vagy  . Milyen
. Milyen  számpároknál tud Kezdő nyerni? (Az nyer, aki a végén az asztalon
 számpároknál tud Kezdő nyerni? (Az nyer, aki a végén az asztalon   kavicsot hagy.)
 kavicsot hagy.)
 i)  ,
,  esetén ki nyer, ha nem szabad annyi kavicsot elvenni, amennyit az előző lépésben a partner elvett? (Nemcsak az nyer, aki az utolsó kavicsot elveszi, hanem az is, aki a végén az asztalon levő két kavicsból
 esetén ki nyer, ha nem szabad annyi kavicsot elvenni, amennyit az előző lépésben a partner elvett? (Nemcsak az nyer, aki az utolsó kavicsot elveszi, hanem az is, aki a végén az asztalon levő két kavicsból  -et elvesz, mert a partner nem tud már lépni.)
-et elvesz, mert a partner nem tud már lépni.)
 j) Az asztalon van  kavics. Az elvehető kavicsok száma az asztalon levő kavicsok legfeljebb fele. Milyen
 kavics. Az elvehető kavicsok száma az asztalon levő kavicsok legfeljebb fele. Milyen  estén tud nyerni Kezdő?
 estén tud nyerni Kezdő?
 k) Az asztalon van  kavics. Az
 kavics. Az  -edik lépésben az elvehető kavicsok száma legfeljebb
-edik lépésben az elvehető kavicsok száma legfeljebb  . Milyen
. Milyen  estén tud nyerni Kezdő?
 estén tud nyerni Kezdő?
IV/2. feladat. Az asztalon van két halom, az egyikben  , a másikban
, a másikban  kavics. A halmokból ketten felváltva vesznek el kavicsokat. Az nyer, aki az utolsó kavicsot elveszi. (Az veszít, aki a megengedett lépést már nem tudja elvégezni.) Milyen
 kavics. A halmokból ketten felváltva vesznek el kavicsokat. Az nyer, aki az utolsó kavicsot elveszi. (Az veszít, aki a megengedett lépést már nem tudja elvégezni.) Milyen  számpároknál tud Kezdő nyerni a következő feltételek esetén?
 számpároknál tud Kezdő nyerni a következő feltételek esetén?
Egy lépésben szabad elvenni:
a) Az egyik halomból akármennyit. (Aki lép, az itt is, és a továbbiakban is mindig választhat, hogy melyik halomból veszi el a megengedett mennyiséget.)
b) Az egyik halomból akármennyit, vagy mindkét halomból ugyanannyit.
c) Az egyik halomból egyet.
d) Az egyik halomból egyet, vagy mindkét halomból egyet.
e) Az egyik halomból egyet vagy kettőt.
f) Az egyik halomból egyet vagy kettőt, vagy mindkét halomból egyet vagy kettőt.
g) Az egyik halomból egyet, a másik halomból kettőt.
Megjegyzés. A fenti feladatok átfogalmazhatók sakktáblás játékká. Egy sakktáblán valamelyik mezőre elhelyezünk egy bábut. A bábuval ketten felváltva lépnek, és az nyer, aki a bal alsó sarokba viszi a bábut. Távolodni nem szabad. A fenti a), c) és e) feladatokban a bábu bástya, a b) és f) feladatban vezér, a d) feladatban király, a g) feladatban huszár. A sakktáblán könnyebben megtalálhatjuk a nyerő és vesztő mezőket.
IV/3. feladat. Van egy  kavicsból álló halmazunk. Egy lépés abból áll, hogy a halmazt két részre bontják. Ketten felváltva lépnek. Az veszít, aki a megengedett lépést már nem tudja elvégezni. (Tehát az nyer, aki a csupa egy kavicsból álló halmaz-rendszert el tudja érni.)
 kavicsból álló halmazunk. Egy lépés abból áll, hogy a halmazt két részre bontják. Ketten felváltva lépnek. Az veszít, aki a megengedett lépést már nem tudja elvégezni. (Tehát az nyer, aki a csupa egy kavicsból álló halmaz-rendszert el tudja érni.)
 a) Ki tud nyerni  esetén?
 esetén?
 b) Milyen  -ek esetén van Másodiknak nyerő stratégiája?
-ek esetén van Másodiknak nyerő stratégiája?
 c) Ki tud nyerni, ha három halomban vannak kavicsok:  ,
,  és
 és  db?
 db?
 d) Ki tud nyerni, ha három halomban vannak kavicsok:  ,
,  és
 és  db?
 db?
 e) Ki tud nyerni  kavics esetén, ha az asztalon levő halmok egyikét sem lehet két egyenlő halomra bontani? (Most az nyer, aki el tudja érni, hogy az asztalon csupa egy- és kételemű halom legyen.)
 kavics esetén, ha az asztalon levő halmok egyikét sem lehet két egyenlő halomra bontani? (Most az nyer, aki el tudja érni, hogy az asztalon csupa egy- és kételemű halom legyen.)
 f**) Milyen  -ek esetén van Másodiknak nyerő stratégiája egy halomban levő
-ek esetén van Másodiknak nyerő stratégiája egy halomban levő  számú kavics esetén, ha az asztalon levő halmok egyikét sem lehet két egyenlő halomra bontani?
 számú kavics esetén, ha az asztalon levő halmok egyikét sem lehet két egyenlő halomra bontani?
Megoldás. Az a), b), c) és d) feladatok esetén igen egyszerű a megoldás, ha észrevesszük, hogy minden bontásnál a halmok száma 1-gyel nő, ezért a halmok számának paritása minden lépésnél megváltozik. Például az a) feladatban Kezdő első lépése után 2 halom, minden további lépése után páros számú halom lesz, ezért a 10 db 1 elemű halmot ő tudja létrehozni, ő nyer.
Vizsgáljuk most az  f) feladatot, speciális esetként megkapjuk az  esetére a választ.
 esetére a választ.
 és
 és  esetén Kezdő veszít, mert már az első lépést sem tudja megtenni.
 esetén Kezdő veszít, mert már az első lépést sem tudja megtenni.
 esetén Kezdő tud nyerni, mert 1–2 bontást végez, és ezzel befejeződik a játék.
 esetén Kezdő tud nyerni, mert 1–2 bontást végez, és ezzel befejeződik a játék.
 esetén Kezdő csak 1–3 bontást végezhet, amelyből Második 1–2–1 bontással nyer.
 esetén Kezdő csak 1–3 bontást végezhet, amelyből Második 1–2–1 bontással nyer.
Ha valamely  esetén Második tud nyerni, akkor
 esetén Második tud nyerni, akkor  és
 és  esetén Kezdőnek van nyerő stratégiája, hiszen 1–
 esetén Kezdőnek van nyerő stratégiája, hiszen 1– , ill. 2–
, ill. 2– bontással olyan helyzetet hoz létre, amelyből a következő, tehát Második veszít. (*) Eszerint
 bontással olyan helyzetet hoz létre, amelyből a következő, tehát Második veszít. (*) Eszerint  és
 és  esetén Kezdő nyer.
 esetén Kezdő nyer.
 esetén Kezdő háromféleképpen kezdhet. 1–6 és 2–5 bontással az előző pont szerint vesztő helyzetbe kerül. Kezdő 3–4 bontásánál Második 1–2–4-re bont. Ezután Kezdő csak 1–2–1–3-at tud bontani, amiből Második 1–2–1–1–2 bontással nyer.
 esetén Kezdő háromféleképpen kezdhet. 1–6 és 2–5 bontással az előző pont szerint vesztő helyzetbe kerül. Kezdő 3–4 bontásánál Második 1–2–4-re bont. Ezután Kezdő csak 1–2–1–3-at tud bontani, amiből Második 1–2–1–1–2 bontással nyer.
 és
 és  esetén Kezdő (*) szerint nyerni tud.
 esetén Kezdő (*) szerint nyerni tud.
 esetén Kezdő szintén háromféleképp kezdhet. 1–9 és 2–8 bontással az előző pont szerint vesztő helyzetbe kerül. Kezdő 4–6 bontásánál Második 4–2–4-re bont. Ezután amit Kezdő csinál az egyik 4-es halommal, Második azt utánozza a másikkal, ezért ő nem veszít. Mivel a játék véges sok lépésben befejeződik ezért Második nyer.
 esetén Kezdő szintén háromféleképp kezdhet. 1–9 és 2–8 bontással az előző pont szerint vesztő helyzetbe kerül. Kezdő 4–6 bontásánál Második 4–2–4-re bont. Ezután amit Kezdő csinál az egyik 4-es halommal, Második azt utánozza a másikkal, ezért ő nem veszít. Mivel a játék véges sok lépésben befejeződik ezért Második nyer.
 és
 és  esetén Kezdő ismét (*) szerint nyerni tud.
 esetén Kezdő ismét (*) szerint nyerni tud.
Itt már sejteni lehet egy szabályosságot:  , 2 és minden
, 2 és minden  alakú számra Második nyer, a többi számra Kezdő. Sajnos ez nem igaz. Már
 alakú számra Második nyer, a többi számra Kezdő. Sajnos ez nem igaz. Már  -ra sem működik. Itt a sejtéstől eltérően Kezdő tud nyerni.
-ra sem működik. Itt a sejtéstől eltérően Kezdő tud nyerni.
Hogyan tovább?
Ha nem kötjük ki, hogy különböző részekre kell bontani a halmazt, akkor a játék igen könnyű, illetve nem is igazán érdekes, mert aki az elején kedvező helyzetben van, bárhogy is játszanak a játékosok, mindig az nyer.
Az a látszólag kis nehezítés, hogy nem lehet két egyenlő részre bontani a halmokat, teljesen megváltoztatja a játékot. Olyannyira, hogy tetszőleges  -re az általános megoldás nem is ismert.
-re az általános megoldás nem is ismert.
 , 2, 4, 7, 10, 20, 23, 26 esetén Második nyer, de a következő, Második számára kedvező
, 2, 4, 7, 10, 20, 23, 26 esetén Második nyer, de a következő, Második számára kedvező  értékek már jóval nagyobbak: 50, 53, 270, 273, 276, ...
 értékek már jóval nagyobbak: 50, 53, 270, 273, 276, ...
 -ig összesen 42 Második számára kedvező helyzet ismert.
-ig összesen 42 Második számára kedvező helyzet ismert.
A következő, nem nehéz számelméleti feladat továbbgondolása, kis módosítása olyan problémára vezet, amelynek tudomásom szerint nem ismert a megoldása.
IV/4. feladat. Van-e olyan kettő-hatvány, amelynek tízes számrendszerbeli alakjában mind a tíz számjegy ugyanannyiszor szerepel?
Megoldás. Nincs, mert ha minden számjegy  -szor szerepelne, akkor a számjegyek összege
-szor szerepelne, akkor a számjegyek összege  lenne, a szám osztható lenne 3-mal, de
 lenne, a szám osztható lenne 3-mal, de  nem osztható 3-mal.
 nem osztható 3-mal.
Módosítás. Van-e olyan három-hatvány, amelynek tízes számrendszerbeli alakjában mind a tíz számjegy ugyanannyiszor szerepel?
Erre a kérdésre nem találtunk olyan indokot, ami kizárná a létezést, de mostanáig számítógépes programmal sem találtunk megfelelő számot.
Most egy számelméleti feladatot és annak egy olyan módosítását vizsgáljuk, amely egy igen hasznos alkalmazáshoz vezetett.
IV/5. feladat. Az  szám összes pozitív osztójának összege
 szám összes pozitív osztójának összege   . Mi lehet az
. Mi lehet az  szám?
 szám?
Megoldás. Az  szám prímtényezős felbontásának ismeretében meghatározhatjuk pozitív osztóinak összegét: Ha
 szám prímtényezős felbontásának ismeretében meghatározhatjuk pozitív osztóinak összegét: Ha   , akkor pozitív osztóinak összege:
, akkor pozitív osztóinak összege:

 A képlet ötletet adhat arra is, hogy hogyan határozzuk meg  ismeretében
 ismeretében  prímosztóit.
 prímosztóit.
  , ezért 5394-nek
, ezért 5394-nek  osztója van. Ezek:
 osztója van. Ezek:
| 1, | 2, | 3, | 6, | 29, | 31, | 58, | 62, | 
| 5394, | 2697, | 1798, | 899, | 186, | 174, | 93, | 87 | 
Azt kell megkeresnünk, hogy ezek közül melyek állíthatók elő valamely  prímre
 prímre   alakban.
 alakban.
 értékei
 értékei  és
 és  növekedésével gyorsan nőnek. Készítsünk egy táblázatot, amelyben az összes 5394-nél nem nagyobb
 növekedésével gyorsan nőnek. Készítsünk egy táblázatot, amelyben az összes 5394-nél nem nagyobb  érték szerepel.
 érték szerepel.
|  |  | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 
| 2 | 3 | 7 | 15 | 31 | 63 | 127 | 255 | 511 | 1023 | 2047 | 4095 | 
| 3 | 4 | 13 | 40 | 121 | 364 | 1093 | 3280 | ||||
| 5 | 6 | 31 | 156 | 781 | 3906 | ||||||
| 7 | 8 | 57 | 400 | 2801 | |||||||
| 11 | 12 | 133 | 1464 | ||||||||
| 13 | 14 | 183 | 2380 | ||||||||
| 17 | 18 | 307 | 5220 | ||||||||
|  | |||||||||||
| 73 | 74 | 5403 | |||||||||
|  | |||||||||||
| 5393 | 5394 | 
(A  és
 és  oszlopban nem írtunk ki minden számot. A táblázatban valójában 753 lehetséges
 oszlopban nem írtunk ki minden számot. A táblázatban valójában 753 lehetséges  érték szerepel.)
 érték szerepel.)
A  oszlop 503 számot tartalmaz, ezért érdemesebb azt megnézni, hogy a fenti osztók közül melyik lesz
 oszlop 503 számot tartalmaz, ezért érdemesebb azt megnézni, hogy a fenti osztók közül melyik lesz  alakú, azaz melyiknek lesz a kisebb szomszédja prím.
 alakú, azaz melyiknek lesz a kisebb szomszédja prím.
Ezek:  , 5, 61, 173 és 5393.
, 5, 61, 173 és 5393.
 -hoz
-hoz  jó megoldás. Valóban,
 jó megoldás. Valóban,   .
.
 -hoz
-hoz  -re
-re   is jó. Valóban,
 is jó. Valóban,   .
.
 -hoz
-hoz  -re
-re   is jó. Valóban,
 is jó. Valóban,   .
.
 -hez tartozó társosztó, a 87 nem állítható elő a táblázatból.
-hez tartozó társosztó, a 87 nem állítható elő a táblázatból.
 -höz tartozó társosztó, a 899 sem állítható elő a táblázatból.
-höz tartozó társosztó, a 899 sem állítható elő a táblázatból.
 -höz tartozó társosztó, a 2697 sem állítható elő a táblázatból.
-höz tartozó társosztó, a 2697 sem állítható elő a táblázatból.
A  oszlopokban szereplő számok a 31 kivételével nem osztói 5394-nek. A 31-hez tartozó
 oszlopokban szereplő számok a 31 kivételével nem osztói 5394-nek. A 31-hez tartozó  és
 és  számot pedig már megtaláltuk. Tehát három olyan
 számot pedig már megtaláltuk. Tehát három olyan  szám van, amelyre
 szám van, amelyre   .
.
Mi a helyzet nagyobb  értékek esetén?
 értékek esetén?
A   értékek
 értékek  esetén gyorsan növekednek, ezért ezek lehetséges értékeinek száma nem túl nagy. Ezekkel osztva
 esetén gyorsan növekednek, ezért ezek lehetséges értékeinek száma nem túl nagy. Ezekkel osztva  -t, el tudjuk dönteni, hogy az egyes prímek szerepelhetnek-e
-t, el tudjuk dönteni, hogy az egyes prímek szerepelhetnek-e  -ben.
-ben.
 és
 és  esetén pedig ha
 esetén pedig ha  osztói
 osztói  -gyel, illetve
-gyel, illetve  egyenlők, a kapott egyenletek adnak lehetséges
 egyenlők, a kapott egyenletek adnak lehetséges  értékeket. Ha
 értékeket. Ha  nem prím, akkor a legkisebb prímosztója,
 nem prím, akkor a legkisebb prímosztója,   . Ha például
. Ha például  24-jegyű, akkor egy jó prímszámtáblázattal és programmal a
 24-jegyű, akkor egy jó prímszámtáblázattal és programmal a  -nél nem nagyobb
-nél nem nagyobb  prímosztót viszonylag gyorsan, néhány perc alatt meg lehet találni.
 prímosztót viszonylag gyorsan, néhány perc alatt meg lehet találni.
Egy kézenfekvő módosítás. Jelöljük  -nel az
-nel az  szám nála kisebb osztóinak összegét:
 szám nála kisebb osztóinak összegét:   .
.
Hogyan határozhatjuk meg  ismeretében az
 ismeretében az  számot?
 számot?
Az   függvény nem alakítható szorzattá, ezért a
 függvény nem alakítható szorzattá, ezért a  -nél használtakhoz hasonló eljárások nem alkalmazhatók. Nem tudjuk a fentihez hasonló módszerrel eldönteni
-nél használtakhoz hasonló eljárások nem alkalmazhatók. Nem tudjuk a fentihez hasonló módszerrel eldönteni  értékének ismeretében, hogy egy prím szerepel-e
 értékének ismeretében, hogy egy prím szerepel-e  -ben vagy nem.
-ben vagy nem.
Nem látszik jobb módszer, mint végigpróbálni minden lehetséges  -t, hogy az adott
-t, hogy az adott  tartozik-e hozzá.
 tartozik-e hozzá.
Egy adott  esetén milyen határok között kereshetjük
 esetén milyen határok között kereshetjük  értékét?
 értékét?
Ha  prím, akkor
 prím, akkor  , és fordítva.
, és fordítva.
Ha  , ahol
, ahol  prím, akkor
 prím, akkor  . A két egyenletből:
. A két egyenletből:   . Tehát egy adott
. Tehát egy adott  érték esetén
 érték esetén   , és ez a felső határ el is érhető.
, és ez a felső határ el is érhető.
Ez például azt jelenti, hogy egy 25-jegyű  esetén
 esetén  nem lehet nagyobb 50-jegyűnél.
 nem lehet nagyobb 50-jegyűnél.
Ha az 50-jegyűekig minden  -t végig kellene próbálni, hogy az adott
-t végig kellene próbálni, hogy az adott  érték tartozik-e hozzá, akkor ez igen sokáig tartana. Ha például egy számítógép minden
 érték tartozik-e hozzá, akkor ez igen sokáig tartana. Ha például egy számítógép minden  esetén átlagosan
 esetén átlagosan  s alatt döntené el, hogy hozzá az adott
 s alatt döntené el, hogy hozzá az adott  tartozik-e, akkor ez kb.
 tartozik-e, akkor ez kb.  évig tartana.
 évig tartana.
Természetesen a próbálkozások száma csökkenthető. Például beláthatjuk, hogy
ha  páros, akkor
 páros, akkor
—  páros, és van olyan
 páros, és van olyan  prímtényezője, amely páratlan kitevővel szerepel; vagy
 prímtényezője, amely páratlan kitevővel szerepel; vagy
—  páratlan négyzetszám;
 páratlan négyzetszám;
ha  páratlan, akkor
 páratlan, akkor
—  páros és minden
 páros és minden  prímtényezője páros kitevővel szerepel; vagy
 prímtényezője páros kitevővel szerepel; vagy
—  páratlan és van olyan
 páratlan és van olyan  prímtényezője, amely páratlan kitevővel szerepel.
 prímtényezője, amely páratlan kitevővel szerepel.
Ez kb. felére csökkenti a próbálkozások számát.
Vizsgálhatjuk külön azon eseteket, amelyeknél egy adott  -hez nagyon nagy
-hez nagyon nagy  tartozik
 tartozik
Már láttuk, hogy ha  , ahol
, ahol  prím, akkor
 prím, akkor  . Ez csak egyetlen próbálkozás.
. Ez csak egyetlen próbálkozás.
Ha  , ahol
, ahol  és
 és  prímek, akkor
 prímek, akkor   .
.
  . Ebből
. Ebből   .
.
Ez már negyedrészére csökkenti a vizsgálandó intervallumot.
Mindezek a korlátozások azonban alig csökkentik a próbálkozások számát, és a szükséges időt.
Ha egy 25-jegyű  -nél az 50-jegyűekig minden
-nél az 50-jegyűekig minden  végigpróbálása helyett
 végigpróbálása helyett
— a fent említettnél   -szor gyorsabb gépekkel,
-szor gyorsabb gépekkel,
— és olyan meggondolásokat alkalmazva, keresnénk, amelynél   számból csak 1-et kellene megnézni, már „csak”
 számból csak 1-et kellene megnézni, már „csak”  évig tartana.
 évig tartana.
Láthatjuk, hogy egy nagyon kézenfekvő kis módosítás:  helyett
 helyett  -ből határozzuk meg
-ből határozzuk meg  értékét; néhány perc alatt megoldható feladatból belátható idő alatt megoldhatatlan problémát hoz létre.
 értékét; néhány perc alatt megoldható feladatból belátható idő alatt megoldhatatlan problémát hoz létre.
(A  -ből meghatározni
-ből meghatározni  értékét feladat is exponenciális idejű probléma, de kb.
 értékét feladat is exponenciális idejű probléma, de kb.  -
- -jegyű
-jegyű  -ekig ez jó géppel és jó programmal már valóban néhány perc alatt megoldható.)
-ekig ez jó géppel és jó programmal már valóban néhány perc alatt megoldható.)
V. Milyen alkalmazásai lehetnek a megoldott problémának?
Ne csak az emelt szintű szóbelire való készülésnél, hanem folyamatosan, elméleti anyagnál is és feladatoknál is tegyük fel a kérdést: Mire lehet használni a tárgyalt ismeretet?
A követezőkben a IV/5. feladat módosításánál kapott eredmény felhasználását mutatjuk be.
Ha egy eljárás, algoritmus egyik irányban viszonylag gyorsan, fordított irányban viszont sokkal hosszabb idő alatt hajtható végre, akkor gondolhatunk annak titkosításban való alkalmazására.
Például két nagy prímszám összeszorzása egy számítógéppel gyorsan végrehajtható, de a szorzatból a két nagy prím visszakeresésére nem ismerünk rövid idő alatt elvégezhető eljárást. Ezen alapul az 1976-ban kifejlesztett RSA titkosítási módszer.
Jelenleg számítógépekkel egy kb. 25-30-jegyű  szám nála kisebb osztói
 szám nála kisebb osztói  összegének meghatározása rövid idő, legfeljebb néhány perc alatt elvégezhető, de a IV/5. feladat módosításánál megállapítottuk, hogy hasonló hosszúságú
 összegének meghatározása rövid idő, legfeljebb néhány perc alatt elvégezhető, de a IV/5. feladat módosításánál megállapítottuk, hogy hasonló hosszúságú  -ből
-ből  visszakeresésére belátható idejű módszert nem ismerünk. Tanítványaimmal ennek a ténynek a felhasználásával alakítottunk ki egy egyirányú titkosítási módszert.
 visszakeresésére belátható idejű módszert nem ismerünk. Tanítványaimmal ennek a ténynek a felhasználásával alakítottunk ki egy egyirányú titkosítási módszert.
Az egyirányú titkosítás lényege az, hogy egy üzenetet akarunk úgy elküldeni, hogy aki kapja, az a megérkezéskor még ne tudja elolvasni, csak egy lenyomatot kapjon róla. később viszont, amikor elküldjük a valódi üzenetet, akkor a lenyomat alapján ellenőrizni tudja, hogy ugyanaz volt-e az első küldemény.
Egy példa. Ketten interneten sakkoznak, de a játszmát félbe kell szakítani és például másnap folytatják. Normál versenyen ilyenkor a lépésre következő megteszi a következő lépést, de ezt nem mondja meg a partnernek, hanem egy borítékba zárva leadja a versenybírónak. Ezt igazságosnak tartjuk, mert aki lépett, az tudja ugyan a lépést, de ha a szünet alatt találna is helyette jobbat, már nem változtathat. Hogyan lehet borítékolni a lépést internetes sakkozásnál, ha nincs versenybíró?
Nem a lépést, hanem annak egy lenyomatát küldi el a játékos, és csak a folytatáskor küldi a lépést. A partner a lenyomat alján ellenőrzi, hogy valóban ez volt-e a lépés. A sakklépés ASCII kódja egy  szám, de nem ezt küldjük el (mert ebből a partner visszafejthetné a lépést), hanem a hozzá tartozó
 szám, de nem ezt küldjük el (mert ebből a partner visszafejthetné a lépést), hanem a hozzá tartozó  értéket. Mint korábban láttuk, egy elég nagy
 értéket. Mint korábban láttuk, egy elég nagy  -ből véges idő alatt nem tudja visszafejteni a partner az
-ből véges idő alatt nem tudja visszafejteni a partner az  értéket. A sakklépéshez kicsi
 értéket. A sakklépéshez kicsi  szám, és kicsi
 szám, és kicsi  tartozna, ezért a sakklépést egy hosszabb szövegbe pl. egy versidézetbe ágyazzuk. (Ezt az eljárást „sózás”-nak szokás nevezni.)
 tartozna, ezért a sakklépést egy hosszabb szövegbe pl. egy versidézetbe ágyazzuk. (Ezt az eljárást „sózás”-nak szokás nevezni.)
Nézzünk erre egy konkrét példát! A borítékolt lépés, azaz a szöveg: Hc6-d4
ASCII kódja:   ,
,  
Bár ebből az  -ből sem lenne könnyű visszafejteni
-ből sem lenne könnyű visszafejteni  -t, de mégsem célszerű ezt elküldeni, mert a szóba jöhető lépések végigpróbálásával megtalálható ez az
-t, de mégsem célszerű ezt elküldeni, mert a szóba jöhető lépések végigpróbálásával megtalálható ez az  . Mi a megoldás? Helyezzük el a lépést egy hosszabb szövegbe!
. Mi a megoldás? Helyezzük el a lépést egy hosszabb szövegbe!
Új szöveg: te édes Hc6-d4 mostoha
 
 
Ezt az 56-jegyű  -t küldjük el, ebből a partnernek nincs esélye visszafejteni az eredeti szöveget. Látható, hogy az új
-t küldjük el, ebből a partnernek nincs esélye visszafejteni az eredeti szöveget. Látható, hogy az új  számban megtalálható az eredeti
 számban megtalálható az eredeti  , de az új
, de az új  -ben nyoma sincs az eredetinek.
-ben nyoma sincs az eredetinek.
Azért is jó ez a titkosítás, mert akár az eredeti, akár a bővített szöveg kis változtatása is teljesen megváltoztatja a lenyomatot. Változtassuk például a sakklépés H betűjét h-ra, ekkor az  szám közepén a 072 szám 104-re változik, ez
 szám közepén a 072 szám 104-re változik, ez  -ben csak kis változás, de
-ben csak kis változás, de  teljesen más lesz:
 teljesen más lesz:
Módosított szöveg: te édes hc6-d4 mostoha
 
 
Miért tettük versidézetbe az üzenetet?
Egy adott  értékhez több
 értékhez több  is tartozhat. Például
 is tartozhat. Például  , 3521, 5489, 9329, 11201, 14849 esetén is
, 3521, 5489, 9329, 11201, 14849 esetén is  . Azért kell értelmes szöveget, irodalmi idézetet használni a sózáshoz, mert ha ezt nem kötnénk ki, akkor a lépést borítékoló játékosnak esetleg lehetősége volna megfelelően megválasztott „sózással” egy később talált, jobb lépéshez ugyanazt a lenyomatot előállítani. Irodalmi idézet használata esetén viszont teljesen minimális annak a valószínűsége, hogy ugyanazon
. Azért kell értelmes szöveget, irodalmi idézetet használni a sózáshoz, mert ha ezt nem kötnénk ki, akkor a lépést borítékoló játékosnak esetleg lehetősége volna megfelelően megválasztott „sózással” egy később talált, jobb lépéshez ugyanazt a lenyomatot előállítani. Irodalmi idézet használata esetén viszont teljesen minimális annak a valószínűsége, hogy ugyanazon  -hez két irodalmi idézetbe ágyazott sakklépés tartozzon.
-hez két irodalmi idézetbe ágyazott sakklépés tartozzon.
Az egyirányú kódolásnak sokfélé felhasználása lehetséges. Ezekből csak néhányat említünk.
— Ha egy munkára árajánlatot akarunk adni, és el akarjuk kerülni annak a lehetőségét is, hogy a borítékba zárt ajánlatunkat idő előtt megnézze valaki, és azt közölje a konkurenciával, akkor a fenti módszerrel küldhetjük el az ajánlatot: Szöveg: 32 millió Ft Hozz reá víg esztendőt
 = 39 801 904 735 194 256 535 843 329 980 775 011 282 180 576 600 895 974 789 714 855 418 597 707 148 511 355 857 326 363 050 770 274 141 360 164
 = 39 801 904 735 194 256 535 843 329 980 775 011 282 180 576 600 895 974 789 714 855 418 597 707 148 511 355 857 326 363 050 770 274 141 360 164
Ezt küldjük el. Ebből az eredeti ajánlat nem fejthető vissza. Borítékbontásnál megadjuk az eredeti üzenetet, és ellenőrizhető, hogy valóban ez az  tartozik hozzá.
 tartozik hozzá.
— Ha valamilyen információhoz, rendszerhez jelszóval férhetünk hozzá, akkor a jelszavainkat (elvileg) nem szabad tárolni, hanem csak azoknak egy lenyomatát, amelyből nem fejthető vissza a jelszó. A jelszóból képezzük az  számot, a lenyomat legyen az
 számot, a lenyomat legyen az  .
.
— Elképzelhető műszaki alkalmazás is. Ha gépkocsinkat távirányítóval nyitjuk, akkor a távirányító jelét le lehet hallgatni, és a lehallgatott jellel már más is tudja nyitni az autót. Kiküszöbölhető ez például úgy, hogy az autót minden zárásnál egy máik  -nel zárjuk, (ezt lehallgathatják,) és a hozzá tartozó
-nel zárjuk, (ezt lehallgathatják,) és a hozzá tartozó  -nel nyitjuk.
-nel nyitjuk.  -ből
-ből  nem határozható meg.
 nem határozható meg.
Több kérdés is felvetődhet ennél a titkosítási módszernél. Csak néhányat említünk. Mit tehetünk, ha az üzenet hosszú, és a nagy  számnak nem lehet rövid idő alatt kiszámítni az
 számnak nem lehet rövid idő alatt kiszámítni az  -jét. (Ez esetben az üzenetet megfelelő hosszúságú darabokra bontjuk.) Mit tehetünk, ha az üzenetből kapott
-jét. (Ez esetben az üzenetet megfelelő hosszúságú darabokra bontjuk.) Mit tehetünk, ha az üzenetből kapott  szám prím, vagy valamilyen könnyen visszafejthető
 szám prím, vagy valamilyen könnyen visszafejthető  -t kapunk? Ezekre, és további a problémákra több év alatt tanítványaimmal, Freud Róbertnek, az ELTE TTK Algebra és Számelmélet Tanszék tanárának segítségével megkerestük a megoldásokat.
-t kapunk? Ezekre, és további a problémákra több év alatt tanítványaimmal, Freud Róbertnek, az ELTE TTK Algebra és Számelmélet Tanszék tanárának segítségével megkerestük a megoldásokat.
Ezzel a kutatással tanítványaim több hazai innovációs versenyen lettek díjazottak, és ketten 2012-ben Pittsburgh-ben, az ISES nemzetközi tudományos és innovációs versenyen 4. helyezést értek el.
A kutatás ismertetője, a résztvevő tanítványaim neve és egy program, amellyel bárki küldhet tikosított üzenetet, megtalálható iskolánk honlapján a következő címen:
http://www.bomateka.hu/pseg-matek/index.htm
Kiindulási feladatunk az volt, hogy  -ből határozzuk meg
-ből határozzuk meg  értékét. A módosítás:
 értékét. A módosítás:  -ből határozzuk meg
-ből határozzuk meg  értékét. A további kérdés: milyen alkalmazása lehet ennek az egyik irányban viszonylag gyors, másik irányban sokkal lassúbb eljárásnak? Az eredeti feladat továbbgondolása, a tanulók számára sikereket hozó alkalmazáshoz, kutatáshoz vezetett. Cikkünk korábbi részeiben felvetett kérdések is, ez a részletesen bemutatott alkalmazás pedig különösen jól mutatják: hasznos az, ha tanítványainkat rászoktatjuk, hogy egy feladat megoldása után még próbálják továbbgondolni a dolgot, tegyenek fel újabb kérdéseket.
 értékét. A további kérdés: milyen alkalmazása lehet ennek az egyik irányban viszonylag gyors, másik irányban sokkal lassúbb eljárásnak? Az eredeti feladat továbbgondolása, a tanulók számára sikereket hozó alkalmazáshoz, kutatáshoz vezetett. Cikkünk korábbi részeiben felvetett kérdések is, ez a részletesen bemutatott alkalmazás pedig különösen jól mutatják: hasznos az, ha tanítványainkat rászoktatjuk, hogy egy feladat megoldása után még próbálják továbbgondolni a dolgot, tegyenek fel újabb kérdéseket.
Katz Sándor
a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és az Erdős Pál Tehetséggondozó Iskola tanára
Irodalomjegyzék
- 5
- Gyapjas Ferenc, Reiman István: Elemi matematika feladatgyűjtemény I., (ELTE jegyzet) Nemzeti Tankönyvkiadó 1993.
- 6
- Katz Sándor: Játékos matematika, Zalai Matematikai Tehetségekért Alapítvány 2016.
- 7
- Erdős Pál—Surányi János: Válogatott fejezetek a számelméletből, Poligon Könyvtár 1996.
- 8
- K. Guy Richard: Unsolved Problems in Number Theory, Springer, 2004.
- 9
- Pál Erdős: Über die Zahlen der Form   und und , Elemente der Mathematik 1973. 83—87. oldal , Elemente der Mathematik 1973. 83—87. oldal







 
																																	 
																			 
                
               
            
        
            
