Bevezető gondolatok
A magyarországi matematikának egyik kiemelkedő területe a gráfelmélet. A nemzetközi szakkönyvekben, példatárakban nagyon gyakran találkozhatunk hivatkozásokkal magyar matematikusok tételeire, hazánkban kitűzött versenyfeladatok bemutatásával. Ezek a példák megmozgatják a fiatalok fantáziáját, hiszen a problémák megoldása szinte minden esetben valamilyen speciális felismerésen, különleges fogalomtársításon alapul, így komoly szellemi kihívást jelent még a matematikailag képzettek számára is.
Az iskolai tanórákon a diákok többsége általában csak a legalapvetőbb megoldási lehetőségekkel ismerkedik meg, és egyszerű feladatok megoldására válik alkalmassá. A tanulók rutinszerű példákat oldanak meg, adott tulajdonságú egyszerű gráfokat hoznak létre, és vizsgálják a létezés feltételeit. Ebben a cikkben más szempontok szerint vizsgáljuk meg a gráfokat. Áttekintjük, hogy a gráfok milyen széles körben lehetnek segítségünkre a problémák megoldásában. Tesszük ezt a színek segítségével úgy, hogy kiderüljön, hogy egy ilyen szemléltetéssel még a nehezebb feladatok is könnyebben megoldhatóvá válnak. Elkalandozunk a játékok, a sík- és a kombinatorikus geometria, a poliéderek, a versenyek világába, foglalkozunk optimális útvonalak, elhelyezkedések, kapcsolatrendszerek kialakításával. Eközben találkozunk a gráfelmélet legfontosabb összefüggéseivel, a fokszámokra vonatkozó ismeretekkel, a Turán-tétellel, a fákkal, a síkgráfokkal, az Euler-féle poliédertétellel, a Ramsey-problémákkal és a versenygráfokkal.
Az egyes módszerek segítségével nagyon változatos nehézségű és érdekes feladatok megoldását mutatjuk meg. A cikk végén azt is bemutatjuk, hogy hogyan készíthetünk mi magunk is nevezetes tételek segítségével feladatokat mások számára. Összességében egy jól hasznosítható anyagot szeretnénk adni a kollégáknak az iskolai szakköri munkához.
A cikkben a következő fogalmakat ismertnek tekintjük: gráf, teljes gráf, körmentes gráf, reguláris gráf, izolált pont, csúcs fokszáma.
A cikkben említett tételek bizonyítása megtalálható ezekben a művekben: Katona Gyula–Recski András–Szabó Csaba: A számítástudomány alapjai, Xiong Bin–Zheng Zhongyi: Graph Theory.
1. Gráfok alkalmazása nem várt helyzetekben
A következő két feladat arra mutat be egy-egy példát, hogy mennyire eredményesen használhatók a gráfok a játékelméletben. Segítségükkel tudatosan, gyorsan alakíthatunk ki egy játékhelyzetet, és könnyen indokolhatóvá válik az is, ha egy állás nem hozható létre.
Egy
-as négyzetrács négy sarokmezőjében a bal oldali ábra szerint két világos és két sötét huszár áll. A huszároknak a sakk szabályai szerinti mozgatásával elérhető-e, hogy a bábuk a jobb oldali ábra szerinti helyzetbe kerüljenek, ha a lépések során a bábuk csak üres mezőkre ugorhatnak?

Megoldás:
Számozzuk meg a négyzetrács mezőit az alábbi ábra szerint:

Rendeljük hozzá a rács négyzeteihez egy gráf
,
, ...,
csúcsait, és kössük össze éllel azokat a csúcsokat, amelyekhez tartozó mezők elérhetők egymásból egy lóugrással. Ekkor a huszárok kezdeti és végső helyzetét is bejelölve az alábbi
és
gráfokat kapjuk:

Mivel a huszároknak megfelelő csúcsokat a mozgatás mindig csak szomszédos üres csúcsba viheti, ezért a forgásirány szerinti sorrendjük a lépegetések során nem változhat meg.
Így a fehér–fehér–fekete–fekete huszár helyzete nem változhat át fehér–fekete–fehér–fekete sorrendre. Tehát a kívánt állapot nem érhető el.
Egy 4 kockából álló logikai építőjáték elemeinek lapjai az alábbiak szerint vannak színezve:

A játék célja az, hogy a kockákból úgy építsünk 4-szintes tornyot, hogy annak minden oldallapján az összes szín előforduljon.
Megoldás:
Rendeljünk az egyes kockákhoz egy-egy gráfot úgy, hogy ezen a kockák lapjainak a színezését át tudjuk tekinteni. Az egyes gráfoknak legyen négy csúcsa a négy színnek megfelelően. Két csúcs között akkor haladjon él, ha a kocka két szemben lévő lapja ilyen színű. Ha két ilyen lap azonos színű, akkor ezt az ábrán hurokél jelöli. Négy csúcsból és 3 élből álló gráfokat kapunk:

A négy gráfot egyesítve az alábbi
gráf adódik. Minden élre ráírjuk, hogy melyik kockából került az egyesített gráfba.

A feladat megoldásához olyan
,
részgráfokat keresünk, amelyek megadják azokat a színeket, amelyek a torony elején-hátulján, illetve bal és jobb oldalán szerepelnek.
,
kiválasztásának szempontjai:
– A torony felépítésében mind a 4 kocka részt vesz, ezért
és
minden számozott gráfnak egy élét tartalmazza.
– A hasáb oldallapjain minden szín előfordul, ezért
és
pontjai a
,
,
és
csúcsok.
– A hasáb szemközti oldallapjain minden szín egyszer-egyszer, összesen kétszer szerepel, ezért a csúcsok másodfokúak,
és
2-regulárisak.
Egy lehetséges megoldás:
![]() |
|
![]() |
![]() |
| Elöl – hátul | Balra – jobbra |
A két gráf mindegyikén szerepel az 1, 2, 3, 4 szám. Ez azt jelenti például, hogy az 1-es kockát úgy tegyük magunk elé, hogy elöl legyen a kék, hátul a sárga (vagy fordítva), balra legyen a piros, jobbra a zöld (vagy fordítva). A 2-es, 3-as, 4-es kocka elhelyezését hasonlóan olvashatjuk le a
,
gráfokról. A második kocka elhelyezésétől kezdve figyelnünk kell arra, hogy azonos oldalra ne kerüljön kétszer egy szín. A kockát megfelelő tengelye/tengelyei körül elforgatva ez a probléma megoldható.

Ha ilyen módon felépítettünk egy tornyot, akkor a kockák sorrendje függőlegesen tetszőlegesen permutálható.
Az alábbi torony ilyen elvek szerint épült:
|
hátsó lap | bal oldali lap | |
| 4. kocka | P | Z | |
| 3. kocka | K | K | |
| 2. kocka | Z | S | |
| 1. kocka | S | P |
2. Csúcsok fokszámának vizsgálata
Felhasznált tételek:
T1: Ha egy
gráfban a
,
, ...,
(
) csúcsok fokszámai rendre
,
, ...,
és az élek száma
(
), akkor

T2: Bármely
gráfban a páratlan fokú csúcsok száma páros.
Egy háromszög csúcsai piros, kék és zöld színekkel vannak kiszínezve. A nagy háromszög belsejében elhelyezünk néhány pontot, és így azt több kisebb háromszögre bontjuk. Két kis háromszögnek lehet közös csúcsa, közös oldala, vagy lehetnek közös pont nélküliek is. A kis háromszögek csúcsait is kiszínezzük a piros, kék vagy zöld színek valamelyikével. Bizonyítsuk be, hogy bármilyen színezés esetén kapunk olyan háromszöget, amelynek csúcsai különböző színűek.
Megoldás:
Válasszunk ki egy pontot (
) a nagy háromszögön kívül, és kössük össze azt a nagy háromszög piros-kék oldalára illeszkedő részháromszögének egy belső pontjával (
). Továbbá keressük meg belül az összes piros-kék végpontú oldalt, és kössük össze az azokra illeszkedő két háromszögnek egy-egy belső pontját egy-egy szakasszal [az ábra szerint
,
,
].
Tekintsük a kiválasztott
pontokat egy
gráf csúcsainak, a berajzolt szakaszokat
éleinek.



Ekkor a
gráf azon belső csúcsai, amelyek foka 1 és a nagy háromszög belsejében találhatók, egy háromszínű háromszög belsejében vannak.


Másrészt
azon belső csúcsai, amelyek foka 2, egy piros-kék háromszög belsejében helyezkednek el.


csúcsainak fokszámát vizsgálva, mivel a nagy háromszögön kívüli csúcs foka 1, és a gráfban a páratlan fokú csúcsok száma páros, ezért
tartalmaz még legalább egy 1-fokú csúcsot. A korábbi megállapításunk szerint ez a pont egy háromszínű háromszög belsejében helyezkedik el.
3. Turán-tétel
Egyszerűbb formában:
Ha egy
csúcspontú
gráfban nincs
(teljes
-es), akkor éleinek száma legfeljebb

Teljes formában:
Ha
, ahol
(
,
, és az
csúcspontú
gráfban nincs
, akkor az élek
számára teljesül, hogy

Az egyenlőség olyan
Turán-gráfra teljesül, amely
közös elem nélküli
,
, ...,
ponthalmazból áll, ahol
,
, és két pontot pontosan akkor kötünk össze, ha azok különböző ponthalmazokhoz tartoznak.
Egy bridzsklubnak van egy speciális szabálya, amely szerint 4 tag csak abban az esetben játszhat együtt, ha a párokon belül egyik játékos sem volt korábban a párjának partnere.
Egy találkozón 14 tag jelent meg, akik közül mindenki korábban 5 társának volt partnere. Az est folyamán 3 mérkőzés lejátszása után a tagok szomorúan tapasztalták, hogy a klubszabály miatt be kell fejezniük a játékot. Már készülnek a befejezésre, amikor beállít egy új tag, akit egyikük sem ismer. Mutassuk meg, hogy az ő érkezésével még legalább egy játék lejátszható.
Megoldás:
Rendeljük hozzá az eredetileg jelen levő 14 taghoz egy
gráf egy-egy csúcsát. Kössük össze éllel azokat a csúcsokat, amelyekhez tartozó emberek még nem volt partnerei egymásnak, majd vizsgáljuk a gráf
komplementerét.
Figyelembe véve, hogy a 14 személy mindegyikének korábban 5 partnere volt, és az est folyamán az új tag érkezéséig már 3 mérkőzést lejátszottak, ezért
éleinek száma:
, és
Az új tag érkezésével akkor nyílik lehetőség új partira, ha
tartalmaz háromszöget. A Turán-tétel alapján, ha
-ben nincs
, akkor

Mivel
-ben az élek száma meghaladja a 49-et, így
tartalmaz háromszöget. Ehhez a háromszöghöz tartozó személyek és az új tag között tehát lebonyolítható a szabályoknak megfelelő mérkőzés.

4. Fagráfok
Fontosabb definíciók, tételek:
D1: Az összefüggő, körmentes gráfokat fáknak nevezzük.
T1: Minden legalább 2 pontú
fagráfban van legalább 2 elsőfokú pont.
T2: Ha a
fagráf csúcsainak száma
(
), akkor éleinek száma
.
T3: Legyen a
fagráf csúcsainak száma
, éleinek száma
. Ekkor az alábbi tulajdonságok ekvivalensek egymással:
a)
fagráf,
b)
körmentes és
,
c)
összefüggő és
.
Egy
csúcsú teljes gráf éleit Dia és Viki a megadott sorrend szerint felváltva színezi ki pirosra. Az veszít, aki először hoz létre piros kört. Melyik lánynak van nyerő stratégiája?
Megoldás:
A feladatban szereplő játéknak csak
esetén van értelme, hiszen
,
esetén senki sem veszít, tehát a játék döntetlen eredménnyel ér véget.
Használjuk fel a feladat megoldásához az alábbi két gráfelméleti tételt:
– Egy
csúcsú összefüggő gráfnak legalább
éle van.
– Egy
csúcsú körmentes gráfnak legfeljebb
éle van.
Azt fogjuk belátni, hogy
esetben helyes játék esetén az veszít, akinek az
. élt kell pirosra színeznie. Állításunk igazolásához elég belátni, hogy ha
, akkor az a játékos, aki a
élt színezi, még meg tudja tenni, hogy ne ő hozzon létre piros élekből álló kört.
Tekintsük azt a
gráfot, amit az addig kiszínezett
él alkot az
csúccsal.
Ha
, akkor
, így
nem összefüggő. Ez azt jelenti, hogy szétbomlik két vagy több
,
, ...,
fára, amelyek között nem fut él.

Pl.
, 
Az éppen következő játékosnak nem kell mást tennie, mint két fa egy-egy pontját kell összekötnie egy piros éllel. Ha
-ben nem volt piros kör, akkor
-ban sem lesz, mivel a kör kialakításához fel kellene használni az újonnan behúzott élt, illetve a két fa között kellene lennie még egy összekötő élnek. Ilyen pedig nincs.
Így beláttuk, hogy ha az egyik leánynak a
sorszámú élt kell kiszíneznie, akkor el tudja kerülni a piros kör kialakulását. Az a játékos viszont, akinek az
. él jut, ezt már nem tudja megtenni. Ezért helyes stratégia esetén páros
-re Dia, páratlanra pedig Viki nyer.
5. Euler-vonal
Felhasználható definíciók, tételek:
D1: Vonalnak nevezzük egy gráf éleinek egymáshoz csatlakozó sorozatát, amelyben minden él legfeljebb egyszer szerepelhet, de lehetnek olyan pontok, amelyek többször is előfordulnak.
D2: Euler-vonalnak nevezünk egy gráfban egy vonalat, ha az a gráf minden élén áthalad. Az Euler-vonal lehet nyitott, ha a kezdő- és végpontja nem azonos, és lehet zárt, ha kezdő- és végpontja megegyezik.
T1: Izolált pontot nem tartalmazó gráfban akkor és csak akkor van zárt Euler-vonal, ha a gráf összefüggő és minden pont fokszáma páros.
T2: Izolált pontot nem tartalmazó gráfban akkor és csak akkor van nyitott Euler-vonal, ha a gráf összefüggő és két pont fokszáma páratlan, a többi pont fokszáma páros.
Az ábra szerint Atom Anti és Zé, a két hangya az
és
pontokban állnak. Azt mondja Anti Zé-nek: „Versenyezzünk, nézzük meg, hogy melyikünk halad át először a 9 élen és ki ér előbb a
csúcsba.” A két hangya egyszerre indul, és azonos sebességgel halad. Ki nyeri meg a versenyt?

Megoldás:
Tekintsük a pontokat egy
gráf csúcsainak, a köztük húzott szakaszokat pedig az éleinek.
összefüggő, és az egyes csúcsok fokszámai:
,
.
Tehát
-ben pontosan két páratlan fokú csúcs van (
és
. Így T2 alapján a gráfban van nyílt Euler-vonal, amelynek két végpontja
és
.

Ezért, ha Zé például
-ből indulva a
nyílt Euler-vonalon halad, akkor 9 él érintésével eljuthat
-be (lásd a fenti ábrát). Anti a páros fokszámú
pontból indul, így ő nem juthat el élismétlés nélkül
-be. Tehát a megfelelő útvonalválasztás esetén Zé nyeri meg a versenyt.
6. Hamilton-kör
Fontosabb definíciók, tételek:
D: Egy
gráfban egy kört Hamilton-körnek nevezünk, ha
minden pontját pontosan egyszer tartalmazza.
T1 (Ore-tétel): Legyen
egyszerű gráf csúcsainak száma
(
,
). Ha bármely
,
nem szomszédos csúcspár esetén
, akkor
tartalmaz Hamilton-kört.
T2 (Dirac-tétel): Legyen
egyszerű gráf csúcsainak száma
(
,
). Ha a gráfban minden pont foka legalább
, akkor a gráfban létezik Hamilton-kör.
Egy kör alakú asztal körül legalább 5 ember ül. Lehetséges-e, hogy úgy módosítsuk az ülésrendet, hogy mindenkinek két új szomszédja legyen?
Megoldás:
5 fő esetén egy lehetséges megoldás:

5-nél több személy esetén rendeljük a társaság tagjaihoz egy gráf csúcsait, és kössük össze éllel azokat a csúcsokat, amelyekhez tartozó emberek az eredeti helyzet szerint nem voltak szomszédok. Így olyan
gráfot kapunk, amelyben minden csúcs foka
(
,
). Ekkor a gráfban bármely két csúcs fokszámának összege
.
esetén
, és az Ore-tétel miatt
tartalmaz Hamilton-kört. Ez alapján alakítható ki a helyes ülésrend. Az ábra
esetén mutatja be a megoldást:

7. Síkba rajzolható gráfok
D: Egy gráf síkba rajzolható, ha lerajzolható a síkban úgy, hogy élei kizárólag a csúcspontokban találkoznak.
Euler-formula: Ha adott egy véges összefüggő síkgráf, ahol
a csúcsok,
az élek,
pedig a tartományok számát jelöli, beleértve a külső nagy területet is, akkor
Adott egy körön
pont (
,
). Bármelyik két pontot összekötjük egy-egy szakasszal. Ezen szakaszok között nincs 3 olyan, amelyek a körön belül egy pontban metszik egymást. Határozzuk meg a körön belül kialakult tartományok számát.
Megoldás:

A kör
ívének eltávolítása után egy egyszerű síkgráfot kapunk, amelynek csúcsai a körön levő pontok és a szakaszok körön belüli metszéspontjai.
A körön levő pontok közül bármelyik 4 pontosan egy belső metszéspontot határoz meg, így

A körön levő pontok mindegyikéhez
, a belső pontokhoz 4-4 él tartozik, és minden élnek két végpontja van, ezért
![$\displaystyle e=\frac{1}{2}\cdot \left[n(n-1)+4\binom{n}{4}\right].
$](/images/stories/latexuj/2022-10/2022-10-sokszinnel/img83.png)
A síkgráfokra vonatkozó Euler-formula alapján a tartományok száma:
![$\displaystyle \ell'=e+2-c=\left[\frac{n\left(n-1\right)}{2}+2\binom{n}{4}\right]+2-\left[n+\binom{n}{4}\right].
$](/images/stories/latexuj/2022-10/2022-10-sokszinnel/img84.png)
Az így kimaradt tartományokhoz hozzáadva a körívek által határolt
tartományt és levonva a körön kívüli részt:

8. Ramsey-számok
Fontosabb ismeretek:
T (Ramsey-tétel): Adott
és
pozitív egészekhez létezik egy olyan legkisebb
szám, hogy bármely
(
) esetén az
pontú
teljes gráf éleit két színnel – kékkel és pirossal – kiszínezve van a gráfban egy kék
vagy egy piros
.
T1: 
T2:
, 
T3: 
T4: (Erdős–Szekeres): 
Néhány Ramsey-szám:

Az 1, 2, 3, 4, 5 számokat véletlenszerűen két csoportba (
és
) osztjuk. Bizonyítsuk be, hogy az egyik csoportba kerül két olyan szám, amelyek különbsége megegyezik a csoport egyik számával.
Megoldás:
Az
számokhoz rendeljük hozzá egy
gráf
csúcsait. Bármely
esetén kössük össze a
,
csúcsokat kék éllel, ha
, és pirossal, ha
. Így egy kétszínű
teljes gráfot kapunk, amely
miatt tartalmaz monokromatikus háromszöget. Legyenek ennek csúcsai
,
(
). Ekkor az
,
,
számok egy csoportban vannak, és

Például
,
esetén:

Piros háromszög
, (
,
) és
,
és
.
9. Versenygráfok
Fontosabb ismeretek:
D: Egy gráfot irányított versenygráfnak nevezünk, ha
(
,
) csúcsot tartalmaz, és bármely két csúcsot pontosan egy irányított él köt össze.
Jelölése:
.
Az él a győztestől mutat a vesztes felé.
A
csúcs kifoka az adott csúcsból kiinduló, befoka pedig az oda befutó élek száma. Jelölésük:
, illetve
.

,
, 
T1: Legyenek
,
, ...,
egy
versenygráf csúcsai. Ekkor

T2: Egy versenygráfban mindig létezik olyan csúcs, ahonnan vezet irányított út bármely más csúcsba. Az ilyen utak maximális hossza 2.
T3: A
versenygráf mindig tartalmaz
hosszú Hamilton-utat.
T4: Egy
versenygráf (
,
) akkor és csak akkor tartalmaz kört, ami háromszög, ha létezik két olyan
és
csúcs, melyekre teljesül, hogy

A tételek alapján nagyon könnyen készíthetünk magunk is versenyfeladatokat. A feladatok megoldása a tételek bizonyítása szerint történik, amelyekre a cikk terjedelme miatt nem térünk ki. Lássuk tehát a versenyeken kitűzhető, nem túl könnyű példákat!
Egy egyfordulós körmérkőzéses tornán
(
,
) játékos vesz részt, és mindenki a többiekkel egy-egy mérkőzést játszik. A mérkőzéseken nincs döntetlen eredmény. Bizonyítsuk be, hogy a versenyzők között van olyan személy, hogy ő, az általa legyőzött személyek és az általa legyőzött személyek által legyőzött ellenfelek az összes sportolót tartalmazzák.
Megoldás: T2-ből következik az állítás.
Egy asztalitenisz tornán bármely két játékos pontosan egyszer játszik a többi versenyzővel. Bizonyítsuk be, hogy a játékosokat lehet úgy sorszámozni, hogy minden játékos legyőzte a közvetlenül utána következőt.
Megoldás: T3-ból következik az állítás.
Egy körmérkőzéses egyfordulós röplabda tornán
(
,
) csapat vesz részt. A tornán egyetlen csapat sem győzte le az összes ellenfelét. Bizonyítsuk be, hogy a résztvevők között található három olyan
,
,
csapat, hogy
legyőzte
-t,
legyőzte
-t és
legyőzte
-t.
Megoldás: A skatulyaelvből és T4-ből következik az állítás.
Ez az írás a 2022-ben az egri Rátz László Vándorgyűlésen elhangzott szemináriumi foglalkozás alapján készült. A bemutatott feladatokkal felkelthetjük a középiskolás tanulók érdeklődését a gráfelméleti feladatok iránt. A cikkben közölt példák között amerikai, kínai, magyar versenyfeladatok mellett saját feladatok is szerepelnek. Ezekkel próbáltunk jól hasznosítható anyagot biztosítani a középiskolában tanító és a tehetséggondozásban résztvevő kollégáknak.







